Monitoring

Το monitoring γίνεται κυρίως ηλεκτρονικά μέσα από την παρακολούθηση των ιστοσελίδων ΕΕ, αλλά σε ορισμένες περιπτώσεις απαιτεί και φυσική παρουσία.

Το προσωπικό των ομάδων συμφερόντων οφείλει να παρακολουθεί όλα τα βήματα του νομοθετικού κύκλου που εξηγούνται αναλυτικά στον «Οδηγό συλλογής πληροφοριών για τη νομοθετική διαδικασία». Αυτό μπορεί να γίνει ή με την τακτική επίσκεψη συγκεκριμένων ιστοσελίδων ή με την εγκατάσταση ειδοποιήσεων (alerts) σε αυτές αλλά και την εγγραφή στις λίστες αποστολής (mailing lists) διαφόρων Γενικών Διευθύνσεων της Επιτροπής και άλλων οργανισμών.

Συνοψίζουμε εδώ τις βασικές ιστοσελίδες που παρακολουθούνται :

Η φυσική παρουσία των λομπιστών επιβάλλεται κυρίως σε συνεδριάσεις κοινοβουλευτικών επιτροπών με σκοπό τη καταγραφή του πώς ψηφίζουν οι ευρωβουλευτές στη μεγάλη πλειοψηφία των τροπολογιών όπου δε ζητείται ονομαστική ψηφοφορία. Η καταγραφή αυτή γίνεται συχνά με τη βοήθεια φωτογραφιών των βουλευτών με υψωμένα χέρια. Από την εφαρμογή του Γενικού Κανονισμού για την Προστασία των Δεδομένων το 2016 , η διατήρηση χαρτογραφήσεων από τα λόμπι με τις ψήφους, τις δημόσιες δηλώσεις, αλλά ακόμα και μη δημόσια σχόλια που κάνουν ευρωβουλευτές πάνω σε συγκεκριμένα ζητήματα είναι πλέον συχνά στα όρια της νομιμότητας. H φυσική παρουσία επιβάλλεται επίσης και σε άλλου είδους συναθροίσεις όπου τοποθετούνται αξιωματούχοι των διαφόρων θεσμών της ΕΕ, ώστε να έχουν τα λόμπι μια όσο το δυνατόν πιο ολοκληρωμένη εικόνα των απόψεων τους και του είδους της επιχειρηματολογίας στην οποία είναι πιο ευαίσθητοι.      

Συχνά οι λομπίστες εφαρμόζουν και τη μέθοδο της «νομοθετικής διαλογής» (legislative screening): έχοντας αποφασίσει τους στόχους τους και τις προτεραιότητές τους για μια συγκεκριμένη περίοδο προσπαθούν να εντοπίσουν μέσα στις νομοθετικές εξαγγελίες και τη μελέτη του κύκλου πληθώρας νομοθετημάτων, τις ευκαιρίες που θα έχουν στο προβλέψιμο μέλλον να προωθήσουν την ατζέντα τους. Πρόκειται για μια άσκηση χαρτογράφησης των νομοθετημάτων, πρωτοβουλιών ή πολιτικών προτεραιοτήτων των θεσμών της ΕΕ που είναι σχετικά με την ατζέντα τους, του σταδίου στο οποίο βρίσκονται (προετοιμασία, διαπραγμάτευση, εφαρμογή ή αναθεώρηση) και των χρονικών στιγμών που είναι κατάλληλες για συγκεκριμένες ενέργειες (αίτημα συνάντησης, έρευνα, σύνταξη κειμένου θέσεων, σύνταξη τροπολογίων κλπ.), ώστε να μπορέσουν να σπρώξουν τα πράγματα προς την κατεύθυνση που θέλουν.

Το 2021, για παράδειγμα, το European Environmental Bureau έκανε legislative screening για να εντοπίσει τις θεσμικές ευκαιρίες για την ενσωμάτωση περιβαλλοντικών και κοινωνικών κριτηρίων στη ρύθμιση προϊόντων, το οποίο μάλιστα και δημοσίευσε. Κατά κανόνα, βέβαια, αυτού του είδους τα έγγραφα δεν είναι δημοσιεύσιμα και προορίζονται για εσωτερική μόνο χρήση.

Κύρια πηγή της νομοθετικής διαλογής είναι τo Eur-Lex, η επίσημη ηλεκτρονική βάση δεδομένων ευρωπαϊκής νομοθεσία και ιδίως, η λειτουργία της σύνθετης αναζήτησης.  

    Αυτή περιλαμβάνει την εφαρμογή «EuroVoc thesaurus» με την οποία μπορούν να αναζητηθούν όλα τα νομοθετήματα άνα αρκετά λεπτομερειακό αντικείμενο, όπως για παράδειγμα το παρακάτω:

    Για τον εντοπισμό των ημερομηνιών αναθεώρησης της κάθε σχετικής νομοθεσίας μπορούν να χρησιμοποιηθούν τα έγγραφα συγκεντρωτικής καταγραφής όλων των ρητρών αναθεώρησης (review clauses) που συντάσσει το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο (European Parliament (EP) rolling check-lists of review clauses). Υπάρχει ένα τέτοιο έγγραφο για κάθε νομοθετική περίοδο, συμπεριλαμβανομένης της τρέχουσα. Αυτό το τελευταίο ενημερώνεται τακτικά.